5 tips om met rouw om te gaan

Het is helemaal niet gemakkelijk om om te gaan met het verlies van een dierbare. Je voelt je verschrikkelijk en je mist iemand heel erg. Wat zijn manieren om met dit pijnlijke verlies om te kunnen gaan? Weke tips voor rouwverwerking zijn er?

Wat is rouw?

Rouw betekent dat je verdrietig bent over het verlies van een dierbare. Dit kan een lang en vooral heel schrijnend proces zijn. Je voelt je verschrikkelijk en in sommige gevallen is er sprake van een schuldgevoel of is er niet goed afscheid kunnen nemen. Rouw kan heel lang duren en het is extra vervelend als je je nog heel verdrietig voelt en je omgeving vindt dat je verder moet gaan. Besef dat je er zo lang over mag doen als nodig is. Laat je vooral niet ophaasten door je omgeving. Iedereen gaat anders om met rouw. Om toch iets beter om te kunnen gaan met rouw, hebben we je 5 tips gegeven waar je wellicht iets mee kan.

Ga het huis uit

Mensen die rouwen komen vaak maar weinig buiten, omdat ze daar geen zin hebben. Maar juist door binnen te blijven en weinig connecties te maken, blijf je vast in je eigen verdriet zitten. Je hoeft helemaal niet lang naar buiten te gaan en als het toch niet lukt is dat niet erg, maar probeer het. Maak een wandeling, ga boodschappen doen, bezoek vrienden en kennissen. Dit kan zorgen voor goede afleiding.

Lichaamsbeweging

Wanneer je in beweging komt, maakt je lichaam een zogenaamd gelukshormoon aan. Ook wanneer je niet in de stemming bent om te gaan sporten, kan dit dus juist heel erg goed zijn voor je. Ga lekker zwemmen, fietsen, wandelen, of naar de sportschool. Ook sporten in groepsverband kan erg helpen. In de sportschool zijn vaak meerdere groepslessen. Omdat je bezig bent met alle bewegingen die je moet maken van de instructrice die op het podium staat, is dit een goede manier om even niet aan je overleden dierbare te denken.

Muziek luisteren

Heel veel mensen halen troost uit muziek. Misschien omdat de tekst ze aanspreekt of ze zich erin herkennen. Er is ook muziek waar je vrolijk van kunt worden. En daarom kan het best wel helpen om juist vrolijke muziek te luisteren. Ook wanneer je geneigd bent om eerder naar de sombere muziek te gaan luisteren. Je stemming kan echt veranderen door het type muziek dat aanstaat.

Maak lijstjes

Wanneer je in rouw bent, vergeet je ook vaak veel. Maak daarom gewoon lijstjes. Dingen die je op een dag moet doen, zodat je tenminste niet van alles vergeet, maar ook zodat je enigszins bezig blijft. Ook kun je lijstjes maken van alles wat er in je hoofd speelt. Juist met dit soort lijsten kun je wat meer overzicht en dus ook controle in je leven creƫren. Dit is voor veel mensen met rouw een fijne manier om hun leven weer een beetje in te delen.

Ga praten

Of je nou praat met vrienden, of met mensen die je op professionele wijze kunnen helpen maakt niet uit. Praten is belangrijk. Vertel hoe moeilijk je het ermee hebt en blijf er niet mee rondlopen. Wanneer je echt merkt dat het bij je vrienden of familie niet goed werkt, wees dan niet bang om naar een maatschappelijk werker of therapeut te stappen. Sommige mensen schamen zich hier wel voor, maar daar hoef je je geen zorgen om te maken. Maatschappelijke werkers of therapeuten zijn er juist om je te helpen en kunnen je handvaten geven waar je zelf niet aan hebt gedacht. Ook kunnen ze een luisterend oor bieden.